ارتباط احتمالی پیش دیابت و اسکیزوفرونی

 31 اکتبر 2016- در مطالعه ای جدید به یک ارتباط احتمالی را بین مقاومت به انسولین و اسکیزوفرنی اشاره شده است، در این مطالعه به پزشکان توجه و نظارت بیشتر بر بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی که به بیماری دیگری نیز مبتلا هستند، پیشنهاد شده است.

 دانشمندان دریافتند که نشانگرهای پیش دیابت با اپیزود اول سایکوز که می توان آنرا اسکیزوفرنی در حال پیشرفت، توصیف کرد، ارتباط دارد. آنها علت این ارتباط را طبیعت التهابی هر دوی این بیماریها معرفی کردند. نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکترPerry   و همکارانش 12 مطالعه را که بر روی بیوکیمیکال بیماران مبتلا به اپیزود اول سایکوز و پیش دیابت انجام شده بود، بازنگری نمودند.

مقدار قند خون و مقاومت به انسولین در میان شرکت کنندگان اندازه‌ گیری گردید، نتایج این بررسی‌ها نشان داد: مقدار قند خون بطور قابل توجه با اپیزود اول سایکوز ارتباطی ندارد، اما مقاومت به انسولین در این بیماران بیشتر از بیماران گروه کنترل است.

علاوه بر این، اختلال تحمل گلوکز در بیمارانی که در مرحله‌ی اول سایکوز هستند، افزایش یافته است، دکترPerry  می‌گوید: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که ممکن است یک ارتباط ذاتی بین کنترل غیرطبیعی گلایسمیک و سایکوز وجود داشته باشد که می‌تواند به دلیل اثرات تغذیه‌ ای، دارویی و کاهش دسترس به مراقبت‌های سلامت باشد، که همگی علل شناخته شده‌ی ابتلا به دیابت در میان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی می باشند. این یافته‌ها از این فرضیه که بیماری اسکیزوفرنی و دیابت دارای یک ارتباط ذاتی یعنی التهاب هستند، حمایت می‌کند.

 محققان می‌گویند: کنترل شاخص‌های متابولیکی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی برای کمک به کاهش عوارض فیزیکی مرتبط با این بیماری ضروری است، اگر بیماران در معرض خطر اختلالات تنظیم قند خون باشند کنترل سختگیرانه‌ی قندخون و شاخص های متابولیکی آنها حتی قبل از استفاده از داروهای ضد روان پریشی،  بسیار مهم است.

احتمال ابتلا بیماران اسکیزوفرنی به دیابت نوع 2 نسبت به کل جمعیت حدود 30 درصد بیشتر است، تفاوت در چربی بدنی این افراد نسبت به افراد سالم نمی‌تواند این افزایش خطر را توجیه کند. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Lancet Psychiatry منتشر شده است.

در سرمقاله‌ی همراه با گزارش این تحقیق، دکتر Hasnain از بیمارستان واترفورد در کانادا نوشته است: ما نیاز به بررسی بیشتر ارتباط اسکیزوفرنی و آسیب پذیری متابولیکی این بیماران داریم، زیرا دلیل این ارتباط را نمی‌توان به شیوه‌ی زندگی ناسالم یا اثرات و عوارض داروها  نسبت داد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/researchers-observe-potential-link-between-prediabetes-and-schizophrenia-93372440.html